חדשות

תכנית חדשה לביצוע סריקה של האוכלוסייה בישראל למקרי היפרכולסטרולמיה משפחתית

את התכנית יוזמת החברה הישראלית לחקר, טיפול ומניעת טרשת עורקים; השבוע גם הוקמה עמותת חולים בשם "לכ"ם", ששמה לה למטרה לקדם אבחון מוקדם ונגישות לטיפולים חדשים במחלה

רמות כולסטרול (צילום: אילוסטרציה)

החברה הישראלית לחקר, טיפול ומניעת טרשת עורקים מגבשת בימים אלו קווים מנחים לביצוע סריקה של האוכלוסייה בסיכון ליתר כולסטרול משפחתי (היפרכולסטרולמיה משפחתית). ההערכה היא שבישראל כ-12,500 חולים במחלה גנטית זאת ורבים מהם אינם מאובחנים ואינם מטופלים בהתאם.

בנוסף, השבוע נוסדה עמותת חולים בשם "לכ"ם", שתאגד חולים, בני משפחותיהם ורופאים מומחים בקרדיולוגיה ולפידולוגיה כדי לקדם אבחון מוקדם ונגישות לטיפולים חדישים.

ד"ר רונן דורסט: "טיפול יעיל בעודף שומנים בדם עשוי להציל את חייהם של החולים וכן להאט את התקדמות המחלה בקרב חולים צעירים"

השכיחות של מחלת יתר כולסטרול משפחתי באוכלוסייה מוערכת ב-1 מכל 350 אנשים. המחלה פוגעת במטבוליזם של הכולסטרול וגורמת מגיל צעיר, ללא קשר לתזונה, לרמות כולסטרול גבוהות מאוד המסכנות חיים. ללא טיפול יעיל, החולים נמצאים בסיכון גבוה להתקפי לב כבר בשנות ה-40 לחייהם ולסיכון לאירוע לב - עד כדי פי 20 בהשוואה לסיכון באוכלוסייה הכללית.

הסיכוי להוריש את התסמונת לצאצאים מגיע ל-50%, ולכן יש חשיבות לביצוע סקר לכל בני משפחה של חולה מאובחן, ובמידת הצורך להתחיל בטיפול תרופתי בשלב מוקדם.

את היוזמה להקדמת עמותת לכ"ם התניע מוטי בירנבוים, חולה ביתר כולסטרול משפחתי. "אני נאבק במחלה מאז שלקיתי בגיל 31 באוטם שריר הלב והמחלה הגנטית אובחנה אצלי", סיפר אתמול (ב'), "הודות לאבחון מקבלים ילדיי מגיל צעיר טיפול להורדת רמת הכולסטרול. כך נחסכו מהם סבל ותופעות לוואי שאני חוויתי".

עמותת לכ"ם הודיעה, כי "שמה לה למטרה להעלות את המודעות ליתר כולסטרול משפחתי, ליידע את הציבור אודות השלכותיה המסוכנות של המחלה, לפעול מול משרדי הממשלה ולקדם אבחון מוקדם ונגישות לטיפולים. בסיוע רופאים החברים בעמותה היא תנסה לגייס תמיכה כספית למחקרים מדעיים בתחום טרשת העורקים והכולסטרול המשפחתי".

ד״ר רונן דורסט, יו״ר החברה לחקר, טיפול ומניעה של טרשת עורקים, קרדיולוג בכיר במערך הלב של בית חולים "הדסה", אמר אתמול: "מרבית האנשים החיים עם יתר כולסטרול משפחתי כלל אינם מודעים למצבם ולסכנות הקטלניות של המחלה. למרות שלא ניתן לרפא את המחלה, יש כיום אפשרויות טיפול חדשניות המשפרות באופן מאוד משמעותי את יעילות הטיפול הקיים ומסייעות להפחית את רמות הכולסטרול "הרע" (LDL) לערכים המומלצים. טיפול יעיל בעודף שומנים בדם עשוי להציל את חייהם של החולים וכן להאט את התקדמות המחלה בקרב חולים צעירים".

בחודש מארס השנה, בעת דיון ראשון על יתר כולסטרול משפחתי שערכה ועדת הבריאות של הכנסת, הציג ד"ר דורסט את הצורך בתכנית לאומית לאיתור החולים. בימים אלו מגובשים פרטיה.

אתר העמותה: www.lachem.org.il

נושאים קשורים:  חדשות,  החברה הישראלית לחקר,  טיפול ומניעת טרשת עורקים,  היפרכולסטרולמיה משפחתית,  כולסטרול,  בדיקת סריקה,  עמותת חולים
תגובות