כולסטרול

האם תזונה עשירה בבצל משפיעה על דלקת ופרופיל ליפידים?

החוקרים מצאו כי בצל יכול לסייע בוויסות תהליכים דלקתיים הקשורים בפרופיל שומנים בחולדות

03.10.2017, 10:07

הרמות והתפקידים של מתווכי ליפידים יכולים להשתנות בתגובה לגירוי תזונתי. מטרת המחקר זה הייתה לבחון שינויים בפרופיל אוקסיליפין וספינגוליפיד המגורים על ידי דיאטה עשירה בכולסטרול (HC) ולבדוק את ההשפעה של בצל כתוסף נוגד-חמצון בתזונה זו (HCO).קביעת פרופיל אוקסיליפין וספינגוליפיד בוצעה בפלזמה וברקמות של חולדות Wistar על ידי LC-MS/MS.

החוקרים מצאו כי רמות אוקסיליפינים בפלזמה הנגזרים מ-Omega 3
ו-Omega 6 פחתו בעכברים לאחר שבעה שבועות של תזונת HC אך היו ללא שינוי נוסף לאחר מעבר לתזונת HCO. תוספת בצל וויסתה את הריכוז הכבדי של פרוסטגלנדינים והגבירה אוקסיליפינים מסוג Omega 3 בכבד של חולדות שקיבלו HCO לעומת חולדות שקיבלו HC בלבד.

דיאטת HC גרמה לשינוי ברמות ספינגוליפידים בפלזמה והגבירה רמות ספינגואידים, דיהידרוצרמידים וצרמידים בעוד שספינגומיילין, הקסוצילצרמיד ולקטוצילצרמיד פחתו. דיאטת ה-HCO וויסתה חלק מהשינויים שנגרמו על ידי דיאטת HC ברמות ספינגוליפידים ברקמת כבד וטחול.

מסקנת החוקרים היא כי תוספת בצל השפיעה על שינויים ברמות מתווכי ליפידים בחולדות Wistar שקיבלו תזונה עשירה בכולסטרול. הפוטנציאל של בצל כבקר של מתווכים פרו-דלקתיים ומעודד אפשרי של תהליכים נוגדי דלקת מצריך מחקר נוסף. מחקר זה יתמקד במרכיבים הפעילים בבצל והשפעתם על דלקת, עקה חמצונית ותפקוד איברים פגום.

מקור: 

Gonzalez-Pena, D. et al. (2017) Redox Biology. 11.

נושאים קשורים:  כולסטרול,  בצל,  אוקסיליפין,  ספינגוליפיד,  דלקת,  מחקרים
תגובות