HDL

האם HDL מגן מפני מחלת אלצהיימר?

החוקרים מצאו כי HDL מעכב כניסה של עמילואיד בטא לתאי אנדותל צרברווסקולריים ומונע הפעלה פתולוגית של תאים אלו

כולסטרול HDL (צילום: אילוסטרציה)
כולסטרול HDL (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים אפידמיולוגיים מצאו כי ייתכן ויש קשר בין HDL-C לסיכון למחלת אלצהיימר (AD) דרך מנגנונים שטרם מובנים. החוקרים שיערו כי HDL מגן כנגד AD באמצעות פעולה על מחסום הדם-מוח. ל-HDL ישנם תפקידים המגנים על כלי דם בעורקים פריפריים גדולים. עם זאת, לא ידוע אם פעילות זאת קיימת גם בכלי דם מוחיים ויכולה להפחית את הרכיב הצרברווסקולרי בפתוגנזה של AD. החוקרים בחנו תגובות in vitro בין HDL ועמילואיד בטא, הפפטיד הטוקסי שמצטבר ב-AD בתאי אנדותל פריפריים ומוחיים.

HDL הוסף לתאי אנדותל מהווריד הטבורי באדם (HUVEC) או לתאי אנדותל מוחיים מיקרווסקולריים (hCMEC/D3). הפעלה תאית נמדדה על ידי ספירה של תאי דם מונונוקלאריים בדם פריפרי לאחר גירוי עם TNFα או עמילואיד בטא. קשירה והכנסה לתאים של עמילואיד בטא נמדדה באמצעות ELISA ואימונופלואורוסנציה.

החוקרים מצאו כי HDL מפחית הפעלה של תאי אנדותל בתגובה לעמילואיד בטא ללא קשר לייצור NO, miR-233 ושינויים בביטוי מולקולרי. HDL פעל דרך קולטן ה-Scavenger,יBI, על מנת לחסום כניסת עמילואיד בטא לתאים ונמצא כי in vitro הוא יכול לשמור על עמילואיד בטא במצב מסיס. החוקרים תיקפו את התוצאות באמצעות שלושה כלים תלת-מימדיים מהונדסים המורכבים מתאי אנדותל אנושיים ותאי שריר חלק. לאחר הוספת עמילואיד בטא לצד החיצוני של המוח החוקרים הדגימו כי HDL הנמצא באזור זה מפחית הפעלת תאי אנדותל ללא תלות בשינויים במולקולות הצמדות תוך-תאיות.

מסקנת החוקרים היא כי הפעילות האנטי-דלקתית של HDL מתפרשת לתאי אנדותל צרברווסקולריים ופועלת לדיכוי הפעלה על ידי עמילואיד בטא של תאים אלה דרך מנגנון חדשני המערב עיכוב קשירה של עמילואיד בטא וכניסה לתאים דרך קולטן BI. התפקיד המגן של HDL כנגד עמילואיד בטא יכול להסביר את הראיות האפידמיולוגיות התומכות באפקט המגן של רמות גבוהות של HDL בפלזמה כנגד דמנציה.

מקור: 

Button, E.B. et al. (2017) Alzheimer’s and Dementia. 13(7), P1302

נושאים קשורים:  HDL,  כולסטרול,  אנדותל,  עמילואיד-בטא,  אלצהיימר,  דמנציה,  מחקרים
תגובות

רק חסרה דרך יעילה להעלאת רמת הHDL