בשר בקר

האם בשר בקר טחון משפיע על ביטוי גנים הקשורים בכולסטרול LDL?

החוקרים מצאו כי אכילת בשר בקר טחון עשיר בשומן מוביל להפחתה של ביטוי הקולטן לכולסטרול LDL בכבד ועלול להיות קשור בעלייה בגודל חלקיקי LDL וריכוזי LDL-I-C ו-LDL-II-C

10.05.2018, 13:04

החוקרים שיערו כי צריכת חומצות שומן רוויות בצורת בשר בקר טחון עשיר בשומן במשך חמישה שבועות יכולה לדכא מטרות של איתות קולטן X בכבד בתאים מונונוקלאריים בדם היקפי (peripheral blood mononuclear cells-PBMC) וששינויים בביטוי גנים יהיו קשורים עם שינויים מתאימים בריכוזי LDL כולסטרול.

במחקר השתתפו גברים (חמישה בגיל 68.0±4.6 שנים) ונשים לאחר הפסקת הווסת (שבע בגיל 60.9±3.1). המשתתפים קיבלו באופן אקראי בשר בקר טחון המכיל 18% שומן כולל או 25% שומן כולל בצורה של חמש קציצות לשבוע במשך חמישה שבועות עם תקופה של 4 שבועות לאחר מכן בה לא קיבלו תזונה זו.

החוקרים מצאו כי בשתי הקבוצות ישנה עלייה מובהקת סטטיסטית בצריכה של שומן רווי, שומן מונו-רווי, חומצה פלמיטית וחומצה סטיארית אך רק קבוצת ה-25% שומן הגבירה את ריכוז החומצה הפלמיטית (p<0.05 עבור כלל התוצאים) והפחיתה את הריכוז בפלזמה של חומצות ארכידונית, איכוספנואיטית ודוקוסאקסנית (p<0.05). בשתי הקבוצות נצפתה הפחתה בריכוז VLDL ועלייה בקוטר חלקיקים וריכוז LDL-I-C ו-LDL-II-C.

בקבוצת ה-25% נצפתה הפחתה ברמות mRNA בתאי PBMC עבור ATP binding cassette A, ATP binding cassette G1, sterol regulatory element binding protein‐1 והקולטן עבור LDL. בקבוצת ה-18% נצפתה עלייה של mRNA עבור stearoyl‐CoA desaturase‐1.

החוקרים מסכמים כי גודל חלקיקי ה-LDL וריכוזי LDL-I-C ו-LDL-II-C לאחר אכילת בשר בקר טחון עם ריכוז שומן של 25% עלו בעקבות הפחתה בביטוי הקולטן ל-LDL בכבד.

מקור: 

Choi, S.H. et al. (2018) Lipids. 53(3), 279

נושאים קשורים:  בשר בקר,  LDL,  כולסטרול,  ביטוי גנים,  PBMC,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
10.05.2018, 15:36

הגיוני בהחלט