פרקינסון

האם קנאביס רפואי יעיל לטיפול במחלת הפרקינסון?

החוקרים סקרו את ההשפעות של מוצרי קנאביס שונים על תסמינים מוטורים ולא מוטורים המופיעים במחלת הפרקינסון והביעו את דעתם בנוגע למצבים בהם קנאביס רפואי עשוי להועיל

אילוסטרציה. קנאביס רפואי

החל ממרץ 2017, זרעי קנאביס, תמציות קנאביס וקנבינואידים סינטטיים הפכו לזמינים לשימוש תחת מרשם עבור מטופלים עם מחלת פרקינסון חמורה, כולל כיסוי ביטוחי מטעם חברות הביטוח בארה"ב. מתן מרשמי קנאביס לא מוגבל לתסמינים מסוימים ולכן הפך להיות זמין עבור מטופלים עם מחלת פרקינסון.

מנקודת מבט משפטית, למטופלים מאוד חולים ישנה הזכות לקבל טיפול עם קנאביס במידה והטיפול הסטנדרטי לא מתאים עבורם מבחינת יעילות או מבחינת תופעות הלוואי. הגישה הזו תקפה גם כאשר הטיפול באמצעות קנאביס צפוי להוביל לשיפור קל בלבד בתסמיני המחלה.

כתוצאה מהגישה המשפטית ומהסיקור התקשורתי הרחב שניתן לנושא, יותר ויותר מטופלים עם מחלת פרקינסון מבקשים לקבל מרשם לקנאביס רפואי, מה שמוביל לסיטואציה מאתגרת עבור הנוירולוגים המטפלים בהם.

המחקר הנוכחי מספר סקירה של מוצרי הקנאביס השונים אותם ניתן לתת במרשם רופא, שיטות המתן השונות והספרות הקיימת בנוגע להשפעתם על התסמינים המוטוריים והתסמינים הלא מוטוריים של מחלת הפרקינסון. בנוסף, כותבי המאמר מביעים את דעתם לגבי המצבים בהם קנאביס יכול להועיל למטופלים ומתי כדאי ואף רצוי לתת מרשם קנאביס למטופל. כמו כן, במחקר הנוכחי מופיעות המלצות מעשיות שיש לתת למטופלים שקיבלו מרשם לקנאביס, כמו למשל הסברים על ההשפעה של קנאביס רפואי על יכולת הנהיגה.

מקור: 

Manika, T. et al. (2018) Fortschritte der Neurologie-Psychiatrie, 86, 2.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  תסמינים מוטורים,  כיסוי ביטוחי,  קנבינואידים,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
24.11.2018, 22:17

אין כל הצדקה לאלץ את כל המאובחנים בפרקינסון להשתמש בטיפול תרופתי ורק כאשר יש תופעות לואי לקבל קנביס רפואי. לרוב יש כבר נזקים בלתי הפיכים מתופעות הלואי כך שהקנביס הרפואי פחות אפקטיבי לולא היו משתמשים בקנביס רפואי מלכתחילה.
הגיע העת לתת לחולה לקבל החלטה בעצמו האם מעונין להתחיל קודם לכן בטיפול קנביס רפואי ועל סמך הממצאים לדעת האם להמשיך בקנביס או לעבור לטיפול תרופתי. לרוב מדובר בחולים מבוגרים שיכולים לקבל החלטות מושכלות בעצמם.