חדשות

הישראלים צורכים יותר מדי מלח: צריכת המלח הממוצעת כפולה מהכמות המומלצת

מסקר שביצע משרד הבריאות עולה כי האוכלוסיה איננה מודעת לנזקים הבריאותיים הנגרמים כתוצאה מצריכת יתר של נתרן

צריכת מלח (צילום: אילוסטרציה)

צריכת המלח הממוצעת בישראל היא 9.6 גרם ליום, כמעט כפולה מהכמות המומלצת למבוגרים. כך עולה מסקר שביצע משרד הבריאות ופורסם בשבוע שעבר. הנתונים מבוססים על קבוצת מדגם.

מחברי הדו"ח המסכם את הממצאים (59 עמודים) הדגישו כי מרבית האוכלוסיה צרכה מלח מעבר לכמות המומלצת. המזונות העיקריים המעלים את צריכת הנתרן הם: לחם, ירקות (כולל מבושלים), גבינה צהובה ועוף. עם זאת הודגש בדיווח כי יש הערכת חסר בדיווחים שמסרו משתתפי הסקר לגבי צריכת המלח שלהם.

"אנשים טועים בהערכתם הסובייקטיבית בדבר צריכת המלח שלהם ביחס לכמות המלח שצרכו למעשה", נכתב בדו"ח. מרבית האוכלוסיה דיווחה כי איננה בודקת את תכולת הנתרן בפריטי המזון השונים. התכולה מצוינת בסימון תזונתי. אלא שמתשובות משתתפי הסקר גם עלה כי האוכלוסיה איננה מודעת לנזקים הבריאותיים הנגרמים כתוצאה מצריכה רבה של מלח.

עוד הודגש כי ממצאי הסקר תואמים את הספרות המקצועית הגורסת כי הערכת צריכת המלח מאיסוף שתן מדויקת יותר בהשוואה להערכת הצריכה המדווחת בשאלוני התזונה. שאלוני התזונה מביאים לאומדן חסר של צריכת המלח. זאת ועוד, נמצא קשר בין צריכת מלח גבוהה, כפי שנמדד באיסוף השתן, לבין ערכי יתר לחץ דם סיסטולי.

"ממצאים אלה מצביעים על הצורך לשיפור המודעות של האוכלוסיה לנזקים הבריאותיים הנגרמים מצריכת יתר של נתרן, תוך דגש על חינוך לשינוי הרגלי התזונה. על המסרים בנושא תזונה בהקשר זה להתמקד בהפחתת הצריכה של מוצרים עתירי נתרן (מוצרים מעובדים), צמצום השימוש במלח ובתיבול בבישול הביתי, לרבות רטבים ואבקות", נכתב בדו"ח.

77% בלבד מהנדגמים (639 יהודים וערבים, גברים ונשים) יודעים שדיאטה עתירת מלח יכולה לגרום לבעיות רפואיות רציניות. מתוכם, 65.1% ציינו קשר ליתר לחץ דם ו-25.8% ציינו קשר לאבנים בכליות. כ-70% מהנדגמים השיבו שחשוב מאוד או חשוב במידה מסוימת להפחית בצריכת המלח אלא שקרוב ל-25% ציינו שאין לכך כל חשיבות. רק כ-40% דיווחו כי הם פועלים באופן קבוע כדי להגביל את צריכת המלח שלהם.

עורכי הסקר המליצו לבצע סקר חוזר בעוד שלוש-ארבע שנים על מנת לבחון את השפעת הסימון בחזית האריזה של כל מוצר ופעולות ההסברה בדבר הסיכונים שבצריכת מלח בשיעור גבוה, וכן את מודעות הציבור לנושא זה.

נושאים קשורים:  צריכת נתרן,  צריכת מלח,  סקר משרד הבריאות,  חדשות
תגובות