חדשות

המלחמה באוקראינה - סכנה לבריאות הציבור

בנייר עמדה שפרסם ASPHER מזהירים ראשי בתי הספר לבריאות הציבור באירופה מפני סכנת התפרצות של מחלות מידבקות כחצבת, פוליו, קורונה וכלבת ופועלים להקמת כוח משימה

פליטים אוקראינים בתחנת רכבת. צילום: שאטרסטוק

בעקבות המלחמה באוקראינה פרסם איגוד בתי הספר לבריאות הציבור באירופה (ASPHER), הכולל בין היתר את בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, נייר עמדה הקורא לסולידריות ולפעילות קונקרטית בתחומי בריאות הציבור בעת הזו.

ASPHER הוא ארגון-על שמייצג את בתי הספר לבריאות הציבור (SPHs) ומוסדות האמונים על בריאות הציבור באירופה מעל 50 שנה. ראשי האיגוד הצהירו אתמול (א') על הקמת כוח משימה, שיהיה אחראי על "ניטור השפעות הלחימה על בריאות הציבור באוקראינה במטרה לספק בסיס איתן למניעה, מוכנות ותגובה".

כותבי נייר העמדה מציינים כי המלחמה באוקראינה כבר הביאה לגל פליטים עצום של למעלה ממיליון וחצי בני אדם ומזהירים מפני "סכנה להתפרצות מחודשת של מחלות מידבקות כדוגמת חצבת, פוליו, קורונה וכלבת וכן לסיכונים סביבתיים-בריאותיים".

בהצהרת ראשי בתי הספר לבריאות הציבור בגרמניה, בלגיה, ספרד, צרפת, פורטוגל וישראל, הם מגנים בחריפות את הפעולה הצבאית נגד אוקראינה, ש"גבתה חיי אדם והרסה תשתיות אזרחיות", מציינים כי הם "עומדים בסולידריות עם העם האוקראיני כמו עם אזרחים רוסים שמתנגדים לתוקפנות הצבאית" ומביעים את "דאגתם העמוקה מהשפעת המלחמה על הבריאות והרווחה של העם האוקראיני ואחרים, כמו גם על החברה האירופאית".

"ברגעים אלה", צוין בנייר העמדה, "חשוב לסייע לא רק בצד הרפואי הקליני המיידי אלא גם בתחום בריאות הציבור כדי למנוע המשך הידרדרות בריאותית בתחומים השונים ממחלות זיהומיות ועד חוסר ביטחון תזונתי ופגיעות נפשיות ברמת הפרט והקהילה".

מחברי המסמך מבקשים לנקוט בצעדים מיידים לטובת בריאות הציבור וביניהם שיתוף והפצה של ידע בהתמודדות עם משברים שתנאי עימות ומלחמה עלולים להוביל אליהם; ניהול תגובת חירום כפולה - טיפול במגיפת הקורונה במקביל לעימות צבאי; טיפול במחלות מידבקות אחרות המתעוררות עקב הרס תשתיות; יצירת קשר וביצוע מאמצים מתואמים עם אנשי צבא לצורך קידום אינטרסים של בריאות הציבור; פרוטוקול הגנה על בריאות אוכלוסיה שנפגעה מקרינה, פיצוץ גרעיני או דליפות גרעיניות.

בנוסף, כותבי המסמך מבקשים להזכיר לצבאות את המחויבות המלאה לחוק ההומניטרי של האו"ם ולהחלטת ארגון הבריאות העולמי בנושא התקפות על שירותי בריאות, ודורשים להבטיח גישה לשירותי בריאות חיוניים מצילי חיים, לרבות שירותי בריאות הציבור, לכל האוכלוסיות, ללא דיחוי ועיכוב.

נושאים קשורים:  נייר עמדה,  בריאות הציבור,  אוקראינה,  מחלות מידבקות,  סיוע הומניטרי
תגובות