מחקרים

תיקון המסתם המיטרלי בצנתור יעיל יותר מטיפול תרופתי

חולים עם אי ספיקת לב ואי ספיקה בינונית-חמורה של המסתם המיטרלי אשר עברו תיקון שפה לשפה של המסתם בצנתור הראו שיעורי תמותה נמוכים יותר בהשוואה למטופלים שקיבלו טיפול תרופתי בלבד

22.08.2023, 12:41
צנתור לב. אילוסטרציה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The New England Journal of Medicine', החוקרים מתארים את תוצאי החולים שעברו תיקון שפה-לשפה (edge-to-edge) של המסתם המיטרלי במסגרת צנתור בעקבות אי ספיקה (mitral regurgitation) חמורה. נתוני החולים נאספו במהלך מעקב של 5 שנים, והושוו לתוצאיהם של חולים אשר טופלו באופן תרופתי ובמינון המקסימלי לפי ההנחיות המקובלות.

לצורך המחקר נאספו חולי אי ספיקת לב ואי ספיקה שניונית בינונית-חמורה או חמורה של המסתם המיטרלי אשר נותרו סימפטומטיים אף על פי שטופלו במינונים המקסימליים של הטיפולים התרופתיים המקובלים לפי ההנחיות. החולים נאספו מ-78 אתרים בארצות הברית ובקנדה, והוקצו באקראי לתיקון שפה-לשפה בצנתור בתוספת טיפול תרופתי (קבוצת ההליך), או לקבלת טיפול תרופתי בלבד (קבוצת הביקורת). תוצא היעילות הראשוני של המחקר היה שיעור האשפוזים בשל אי ספיקת לב במהלך תקופת מעקב של שנתיים. בנוסף, החוקרים העריכו תוצאים נוספים במסגרת של 5 שנים, ביניהם השיעור השנתי של כלל האשפוזים בשל אי ספיקת לב, שיעור התמותה מכל סיבה, הסיכון לתמותה או אשפוז בשל אי ספיקת לב, ובטיחות.

במסגרת המחקר נאספו בסך הכל 614 חולים, כאשר 302 מתוכם הוקצו לקבוצת ההליך ו-312 לקבוצת הביקורת. השיעור השנתי של אשפוז על רקע אי ספיקת לב, במשך 5 שנים בסך הכל, עמד על 33.1% בשנה בקבוצת ההליך ו-57.2% בשנה בקבוצת הביקורת (יחס הסיכונים, 0.53; רווח בר-סמך של 95% 0.41 עד 0.68). שיעור התמותה מכל סיבה למשך 5 שנים היה 57.3% בקבוצת ההליך ו-67.2% בקבוצת הביקורת (יחס הסיכונים, 0.72; רווח בר-סמך של 95%, 0.58 עד 0.89). במהלך 5 שנות המעקב נמצא כי תמותה או אשפוז בשל אי ספיקת לב אירעו בקרב 73.6% מהמטופלים בקבוצת ההליך ובקרב 91.5% מאלו בקבוצת הביקורת (יחס הסיכונים, 0.53; רווח בר-סמך של 95%, 0.44 עד 0.64). במהלך 5 שנות המעקב נמצא כי אירועי בטיחות ספציפיים להליך אירעו ב-4 מתוך 293 חולים שטופלו באופן זה (1.4%), כאשר כלל האירועים נצפו תוך 30 יום לאחר ההליך.

לסיכום, במטופלים עם אי ספיקת לב ואי ספיקה שניונית של המסתם המיטרלי בדרגה בינונית עד חמורה אשר נותרו סימפטומטיים על אף שטופלו לפי ההנחיות המקובלות, תיקון שפה-לשפה של המסתם המיטרלי בצנתור נמצא כהליך בטוח ויעיל. בהשוואה לחולים שקיבלו טיפול תרופתי בלבד, חולים שעברו תיקון של המסתם הראו שיעור נמוך יותר של אשפוזים בשל אי ספיקת לב ושיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל סיבה במהלך 5 שנות המעקב.

מקור:

Five-Year Follow-up after Transcatheter Repair of Secondary Mitral Regurgitation. The New England Journal of Medicine Jun 1, 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  אי ספיקת לב,  אי ספיקה במסתם המיטרלי,  צנתור,  תיקון מסתם מיטרלי
תגובות